Followers

2012/03/01

tengah period cramp x boleh baca Quran ke?



Assalamualaikum

bila kata pasal period cramp atau senggugut mesti orang akan ingat tengah dalam period..tapi tau x senggugut tu boleh juga datang waktu sebelum kita period? yes! boleh..dan ia juga boleh datang selepas habis period...

selalunya perempuan yg x berkahwin jarang catit bila dia period termasuk aku la..hehe..kata mak aku benda tu penting bila dah kahwin,sbb kita kene alert benda ni..mane tau kan termengandung...huhu..x perasan pastu makan je mcm2,haaa kalau x sehat amek macam2 ubat nanti effect lak kat bayi tu...cian dia

so kalau orang tengah period cramp still boleh baca Quran(make sure masih belum keluar lagi darah)selagi darah haid tu belum keluar..kalau darah haid dah habis kene make sure kita dah mandi wajib dulu la baru boleh baca...

alhamdulillah..baru2 ni aku period cramp n headache tapi aku pelik nape dah 4 5 hari period cramp tapi  masih x keluar haid lagi? rupanya2 aku dapat kesempatan untuk khatam Quran sekali lagi..alhamdulillah..thanks to Allah the Great! semua ni ada hikmahnya...biasanya tanda cramp tu datang dalam sehari dua jek terus haid tapi lambat pulak..ada hikmah semua tu rupanya...

mesti ramai orang pelik nape aku ni nak berciter pasal benda ni...aku actually pon x faham kenapa boleh ada orang yg pelik bila ada org bercerita pasal benda ni...hahahaha...confuse yek?

selalu kan kalau ada je orang nk citer pasal period mesti ada yg buat muka dan konon macam x patut la citer pasal benda ni on public..malu la..apela perempuan ni..serius...mula2 aku pon pikir mcm tu tapi bila dipikirkan balik..ape nak malu? its normal ok...

sesuatu yg normal utk semua perempuan(lain la ko ni bukan pompuan tulen) dan seharusnya lelaki juga mesti la tau...ok..Lelaki! why? sbb satu hari nanti lelaki akan jadi abang or adik,suami or ayah...so bila korang ada adik perempuan or kakak,isteri or anak..yg tengah period tengah sakit2..x kan la nak biarkan jek..dan tengok jela dorang terseksa sakit mcm tu? pastu bagi alasan.."ehhh mane la aku tau benda2 pompuan ni,aku bukan penah rasa" ...serius...tu alasan bodoh dan x bertanggungjawab!!...kesian la kalau dapat suami mcm tu...hmmm...

lagi kesian kalau pad tu habis dan pompuan x mampu nak jalan keluar beli benda tu..dan kalau la org yg sama dengan dia time tu adalah suami or abang or ayah dia..nak biarkan je ke?

wahai lelaki,..korang tau x..badan perempuan bukan semua sama..ada perempuan yg bila haid,dia kuat dan x rasa sakit sangat,ada jugak yg x rasa pape..tapi mostly perempuan bila haid akan dapat period cramp yg teruk...sampai x boleh nak berjalan..terpaksa merangkak2..dan yg lebih teruk,boleh sampai termuntah2, kene masuk angin dan pitam...same mcm org tengah preggy...boleh masuk hospital tau!sebab tu kadang2 pompuan senag marah2 masa period sebab dia tengah tahan sakit tuu

memang la kau x pernah kene..(mungkin sbb Allah x bagi sakit ni pada lelaki kerana dia tau orang lelaki x mungkin dapat tahan sakit ni..wallahualam..)sbg contoh..aku..bila sakit teruk..aku boleh demam..dan kene gastrik..sakit kepala sangat..nak makan pain killer aku x boleh, nt effect lain jadi..bayangkan...kene tahan jugak sakit tu..sampai jalan aku merangkak2..

dulu paling teruk masa aku form 2 n 3..mak aku terpaksa buat tungku untuk aku...kakak aku kata aku dah macam orang lepas bersalin jek..dengan rambut sanggul tinggi,pakai kain batik dan stokin..huuu..teruk2...biasa nya hari first n second day la yg paling teruk..aku salu x datang kelas sebab benda ni la..x larat wey nak jalan...nak ke bilik air pon terbongkok2..

dah tentula bagi aku kan..lelaki harus faham pasal benda ni...maybe korang rasa kalau korang tolong belikan pad or tau pasal jenis pad ni x macho..dan lelaki x perlu tau pasal benda ni..tapi tu menunjukkan keegoaan kau saje..bagi aku lelaki yg ambil berat pasal benda ni sebab risau akan pasangannya or adik or kakak dia adalah lelaki yg budiman dan memang gentle habis...mcm ni :)


aku meluahkan pasal benda ni sebab kadang2 aku geram la..contoh situasi ni..dalam kelas...bila ada  satu student perempuan ni kan x datang kelas sebab period cramp..kadang2 cikgu lelaki x faham..dia tanya mane MC?  kalau dah sakit mcm mane nak jalan pergi jumpa doktor? kalau bagi tau period cramp pula malu..nanti diketawakan...

bukan semua orang ialah kaya.. boleh upah personal doktor datang umah check2 gitu...aku ingat lagi masa study kat perak dulu..hajat hati memang nak pergi amek MC,tapi mane larat..kalau dah pergi masa dah x sakit nanti doktor kata "kalau dah x sakit buat ape awak datang?" haaa nak jawab mcm mane? kalau pandai acting sakit lain la citer kan..kalau aku cakap "saya sakit semalam"..hmm..rasa doktor percaya ke? yela mestila doktor pikir kita guna taktik period cramp sebab x nak pergi kelas kan...pastu pandai la doktor ni..dia bagi ubat je..x nak bagi MC..dia cakap "awak sakit semalam,bukan hari ni so buat ape nak MC?" -..-'
(thats why aku x suka pergi jumpa doktor bila period cramp)

dan aku nak mention..hal2 macam ni nape orang2 kita suka gelakkan? sebab orang2 kita ni suka pikiran kotor dan salu berfikir secara negatif..sedangkan benda ni normal je...kadang2 aku pelik..nape la pisang tu salu dikaitkan dengan objeck seks? tu kan makanan...hmmmm -__________________-

ok ni scene laki gentle by Lee Min Ho dlm Personal Taste..time ni memang semua pompuan akan nak lelaki mcm dia ni..pergi belikan pad utk girlfriend dia >-<









No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...