Followers

2013/03/01

"Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah"



"dirompak tanpa sedar tiap hari,
tapi masih mencacai dgn sisa-sisa yang diberi,
rakus pada harta yang mengaburi,
murahnya kamu menjual diri,
pada si perompak yang kamu sanjungi"


"Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah"  



Petikan kata- kata Hang Jebat:
 
"Jangan! Jangan sembah aku. Aku bukan gila disembah.

 Aku bukan sebagai Sultan Melaka yang mengagung-agungkan pangkat dan kebesarannya.

 Aku Jebat, rakyat biasa. 

Pangkat aku untuk kepentingan rakyat. 
Bergerak aku untuk membuat jasa

kepada rakyat, dan aku rela mati untuk rakyat.. 
kerana aku mahu keadilan,
 
keadilan. Keadilan..."
 

bagi aku, Hang Jebat barulah Pahlawan Melayu yang sebenar!

No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...