Followers

2011/06/24

Perlu x Daftar SSM???

baru2 ni..aku dah mula start nak belajar pasal berniaga....bukan nak berniaga betul2..tp "BELAJAR"..ye sbb kan aku masih STUDENT dan ada lagi 2 tahun utk habis kan Degree..so aku cuma blh buat secara on9 jela..

kalau nak tau..'PRETTY ANGEL ATELIER' yg aku mula lancarkan adalah satu experiment ..yaa..tp kalau nk buat experiment kene la betul2 kan..kalau x nt dia blh GAGAL..yaa tpi definisi gagal tu bukan la bermaksud fail..dlm konteks ni..aku x mengharap kan untung sgt2..sikit2 blh la..sbb ape yg aku  harap dapat adalah pengalaman..

yee PENGALAMAN DAN ILMU yg aku x dapat waktu study dr kecil lagi..dan lagi satu aku ada perancangan..sbb kan aku ni pompuan dan kos yg aku amek pon akan buat aku susah nak lekat kat umah ..len la aku dah jd lecturer kan..so aku tgh merancang utk ada skill lain..itu adalah BISNES...

aku nak bila aku dah grad nanti..aku x nak la jd graduan yg cme tau bergantung pada sijil aku semata2..aku ingat lagi masa temu duga dekat YAYASAN SELANGOR..ambil pinjaman yg da dapat tp aku tolak..hhuhu..org tu kate aku kene belajar untuk jadi graduan yg multi skill..

tp semua tu msh dlm perancangan sahaja..apa2 blh terjadi kan..aku cume berharap agar hati aku kuat untuk teruskan hasrat aku ni..

sekarang ni Bisnes aku tgh ada beberapa problem yg aku kene atasi..
  1. aku terbaca satu forum pasal pendaftaran perniagaan..ada satu entry ni tulis..ape2 shaja bentuk perniagaan yg mendatangkan keuntungan mesti berdaftar dgn SSM(SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA) yaa..aku kene daftar...kos cume RM70....tp blh daftar on9..td sipi lagi nk daftar..tp aku x nak la terburu2...so aku nk plan dlu dan amek nasihat dr org lain dlu
  2. PAYPAL...adalah bank internet yg byk diguna dlm proses bisnes2 ni...aku dah ada paypal..tp problem dia adalah..aku nye account tu..aku tgh tunggu verification email dr pihak diorang...masalahnye...dalam masa 3 hari!!!.....adoi..so cane aku nk beli brg kalau account aku x blh verify????selagi x verify...slg tu aku x dpt beli brg... :(
  3. barang yg aku nak beli tu amek masa kira10-14 hari utk smpai..so lame lagi laa..paypal nye hal lagi
  4. modal..modal yg aku ada skrg msh x cukup lagi..aku kene usaha utk cr modal dgn lbh gigih lagi...MONEYYYYY!!!!!!
  5. customer!! yaaa..aku perlukan customer yg ramaaiiii..susah gak nk promote yeee

ok...setakat tu jela dulu..susah aku nak type guna tangan kanan..x dpt guna 2 jari yg kne sup panas..isk2...

2 comments:

  1. make your step wisely , because in business so much things can happen .

    by the way SSM tuh penting mesti ade , kalo anythings happen , can be major disaster. and SSM tuh prove kite the real deal on the business.

    ReplyDelete
  2. tq lan..memang plan da nak daftar..tp nk kne clear byk bnda b4 take dat step...

    ReplyDelete

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...