Followers

2011/09/05

raya yg indah

Assalamualaikum

alhamdulillah..raya tahun ni sangat bermakna bg aku sebab untuk pertama kali dalam hidup aku untuk berjumpa dgn keluarga pihak lelaki...berdebar2 hati masa jumpa mak abah dan family besar dia..masa nak masuk ke daun pintu..ucapan basmallah x henti2 keluar dari mulut...harap2 semua nya berjalan dgn lancar je..masa dah masuk tu..ternampak ramai org dah tunggu..bersalam la dgn diorang..

rasa malu sangat2 la menebal time tu..dari ruang tamu aku turun ke dapur untuk bersalam dgn semua muhrim2 aku...abah zizul belum balik lagi dari surau...cuma ada mak,kakak2 nya dan anak2 sedaranya...yg si kecil fina asyik mengajuk aku..."rahana..rahana.." huhu...rasa lucu tu menipiskan rasa janggal aku sekejap...kemudian mak zizul datang duduk di tepi aku sambil dipimpin oleh kakak2 nya..

kat mulut ni cuma dapat ucapkan "makcik sihat?"..adoii..tetiba rasa kebodohan dan ketandusan idea nak cakap ape..kalau sebelum ni aku boleh berborak panjang dgn makcik2 atau mak2 kawan aku...tapi dgn bakal mak mertua ni aku hilang semua idea nak bercakap...waktu tu fikiran aku rasa blank..erkk....
ya Allah bg la aku idea...nak cakap ape ni..ann..cakap..cakap!!!
tiba2 aku jadi seorang gadis skema yg innocent...
mcm ni..

sangat innocent..haha..
si kecil fina yg berusia 7 tahun tu dah ada tab galaxy samsung sendiri..sambil2 dia main2 tu dia curi2 ambil pic aku..aduii...malunye la..sbb aku bukan la cantik dan waktu tu malam..lepas maghrib...aku ni dah la keletihan dgn muka dah layu...malunye..dia kata nak tunjuk dekat ayahnye...adoi...
nasib baik tiba2 kawan zizul, Sabri ni datang...alhamdulillah..lega aku..penyelamat..haha..sabri ni agak ceria dan ramah..so aku x adalah terasa kekok kat sana sorang2...sambil2 makan tu aku rasa selesa sikit sbb ada dia..pastu ada lagi sepupu zizul yg aku penah jumpa sebelum ni..
dan lepas makan2 tuu..aku pon kemas la semua pinggan dan pergi ke dapur untuk basuh..then kakak sulung zizul kate la.."xpela ana letak je pinggan kat sinik tuu xpayah basuh"...tapi sbb aku ni dah biasa jadi tukang cuci pinggan kat umah...basuh jela..bukan ape pon..sbb dah biasa kan..
lepas habis makan tu kawan zizul yg sabri ni pon balik..dlm hati aku dah mula kecut balik sbb penyelamat dah tiada..adoi..tapi masa tu dah pukul 9...zizul pon cam paham aku ni dah mula takut..so kitorang pon minta izin balik...lepas salam2 semua..abah zizul pon balik..dapat la berjumpa..abah dia biasa je...x bercakap pon dgn aku...just senyum2 aje..huhu...bertambah segan la aku...
lepas x lama duduk tu aku pon bersalam dgn mak zizul dan semua.. kemudian balik ke rumah...zizul hantar aku balik..dalam kereta aku asyik tanya adakah aku ok td?????waaaa...sangat2 takut donggg...zizul kate ok je...aku lak x puas hati dgn jawapn dari dia..ok je???sangat nervous sbb ni first time ok!
masa otw balik..aku kepenatan dan tetido dalam kete..sampai la kat umah...haha...x teman zizul langsung sedangkan dia mesti lagi penat kan sbb teman aku beraya kat rumah kawan2 seharian..then dah sampai umah kami disambut oleh mak ayah aku..haaa...sekarang turn zizul pulak...tapi dia dah biasa jumpa parents aku so x ada awkward pon..tengah citer2 tu then jeng jeng!!!!!
zizul dgn beraninya..membuka langkah silat..haha..ceh x adalaa...

dia membuka citer dgn kate "sebenarnya pakcik..makcik..saya nak bg tahu yg saya dgn rahana dah serius...dan...saya memang sayangkan dia...jadi nak minta izin utk bernikah atau tunang dahulu.."

parents aku pon senyum je la..dan angguk2..

tapi aku pulak ketawa
."hahahahahhaha"..

mak aku pon mencuit aku..haha...ketawakn org yg nak meminang aku lak..haha
sbb rasa geli dan lucu..buruk betui perangai anak dara ni..:p

lepas tu bincang2 la dgn ayah aku...(rupa2nya b4 aku balik..ayah aku dah bincang2 dgn abg sulung aku dgn mak aku...) dan bincang2 sampai bincang ke tahap lebih serius...

keputusannya...parents aku setuju...alhamdulillah....

happy sgt2...tapi parents aku minta supaya bertunang dulu..hmm...rasa kecewa sikit...ni mesti sbb abg sulung aku tu dah cucuk2 ayah aku...mesti dia yg x bg aku nikah dulu... x apela..aku pon bbersyukur kalau dah dapat result mcm nii..

then then then...
2 hari selepas tu..huhu...zizul pon dah bg tahu pada mak nya benda yg sama..dan alhamdulillah..parents dia pon dah setuju..
alhamdulillah..aku bersyukur sbb semua nye merestui hubungan aku dgn zizul...parents dah setuju..dan plan bertunang tu tahun depan..cuma tarikh dan bulan belum ditentukan..tapi yg sure bukan sem depan ni la..sbb aku nak collect2 duit dulu..buat kira2 dan bajet2..maybe buat masa cuti semester..kakak aku nasihatkan buat bulan february ni sbb barang2 boleh beli masa krismas..kata kakak aku time tu Mega Sale dan New Year..barang2 lagi murah dari masa raya..so memang banyak jimat...huhu....tapi date tu kene tunggu discuss2 dgn family zizul..
aku ingat nak buat simple2 sahaja..minimalist gituu..haha...


tapi jodoh di tangan Allah..aku hanya mampu merancang dan Allah yg menentukan...aku cuma boleh berdoa agar ia berjalan dgn lancar dan tiada masalah2 besar..amin...


No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...