Followers

2012/02/17

Allah..sembuhkan ayahku..

Assalamualaikum

sepanjang cuti ni,aku banyak habiskan masa dgn membantu ayah aku..baru2 ni kaki dia naik bengkak teruk..kat umah cuma tinggal aku,abg dan emak..abg aku..hmm biasala..susah nak diharap sangat...so tugas ayah nak pergi mana2 aku la yg pergi hantar...

baru2 ni ayah buat surgery buang katarak mata sebelah kanan...baru pergi cuci sekali,ayah aku dah degil x nak pergi lagi....kata membazir je,blh cuci sendiri...degil sgt...last2 doktor call baru nak dtg...sampai sane doktor kata mata ayah aku byk habuk dan kotoran,dan ada mcm ulser nk tumbuh...nasib baik la x ada apa2 yg teruk..
ayah aku ni,x suka x buat pape kat umah..so lepas berehat 3 4 hari,gatal nak pergi kebun....kaki dah bengkak..doktor pon dh x blh buat pape...kata nak potong pulak..ayah pon takut dan order Ling Zhi..satu ubat dari China...mahal tau...sekotak RM270,blh tahan 5 hari jek

alhamdulillah..bengkak dah turun..cuma lubang kaki ayah aku mcm makin membesar..dan aku lah yg tolong cuci tiap2 hari...sbb ayah aku ni rabun..susah nak nampak..kesian sgt kat ayah aku..in same time aku sedih...sedih sgt...takut pape benda teruk jadi..so aku call kakak aku yg umi..biar dia yg nasihatkan..hmm tapi kejap je,ayah aku dah jd cam dulu balik..nak jugak pergi keje...

sampai satu hari...masa aku tgh cuci kaki ayah aku tengok jari tengah kaki sebelah kiri ayah jd gelap merah2 nak kehitaman..mcm ada darah beku..aku takut..adakah bahagian tu jd daging mati? ayah aku nafi makan air manis or benda bukan2, tapi mak aku bg tau ayah aku curi2 minum 100 plus..naik darah aku...sorry tapi time tu memang aku marah ayah aku...susah nak berpantang ,x kesian kat diri sendiri!..aku takut jadi pape kat ayah..takut sgt..aku dah x ada ayah lain..tapi ayah degil! degil sangat2....

nasib baik td petang warna gelap tu dah surut..cuma tinggal 2 darah beku..dan tiba2 salah satu tu pecah sendiri...darah beku tu cair,mcm ada campur air..aku pecahkan yg sebelah lagi...aku cuci dgn air detol n wellmax, bagi kuman x ada..dekat setengah jam nk cuci dua2 kaki tu...

kesian ayah..sejak kaki dia mcm tu..susah dia nak ke masjid...sampai ada org masjid dtg tanya nape dah lama x nampak ayah aku...tapi ayah x bg tahu pasal keadaan kakinya..maybe dia malu dan x nak susahkan sape2...even kawan dia yg dtg tu adalah seorang doktor...
dan sebabkan ayah aku..aku langsung x ada hati nak sambung bisnes aku...kalau ada org tanya...aku just jawab.."aku malas"....hmmmmm...
aku risau...kalau aku dah naik sem nt..sape nak tolong ayah aku cuci luka? emak aku? hmmm kesian la dia ada banyak keje dia nak uruskan...mak aku bukan muda lagi..kadang2 mak aku tertidur sb penat dan lupa nak tolong ayah aku..tapi masa cuti ni..aku la yg tolong cuci...aku betul2 berdoa agar ayah aku cepat sembuh...amin...

No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...