Followers

2011/08/17

give birth 2

assalamualaikum

bersambung entry sebelum ni..

kali nak citer pasal masa mak aku nak lahir kan aku pulak..kesian mak aku tau..mak aku kata agak susah nak lahirkan aku(patut la degil..huhu)...sbb masa tu mak aku dah rasa sakit2..yela kan dah 6x bersalin mestila tau kan kalau rasa nak kua dah..then pegi la Hospital Banting tuu..hospital ni x bagus sgt sebb kurang pakar..mak aku keluar darah..tp bukaan x besar2 pon..so hantar la ke Hospital Klang(Hospital Tengku Ampuan Rahimah)..
kat sane mak aku duduk 2 hari..darah kua je tapi aku degil x nak kua...haha..mesti sakit kan..sian2..tapi mak aku tension je bila doktor tu suruh mak aku balik..katenye "nanti kalau dah bukaan besar dtg lagi ye"..amboi ingat dekat ke umah aku yg dulu dgn Hospital ikao ni???...so mak aku blk la sbb dah dihalau kan..bengang jgk sbb dah kua darah byk..
p/s :ni bkn mak aku


pastu pada malam 20 Mac 1990 mak aku dah sakit2,rasa cam dah besar bukaan so ayah aku hantar la ke Hospital Banting sbb dekat..then aku pon lahir setelah mak aku meneran2 kepala aku yg besar ni(susah nak kua)..alhamdulillah aku pon lahir pada pukul 3.40 pagi 21 Mac 1990..huhu..tapi doktor kata mak aku dah x boleh la beranak lagi sbb jantung dah x kuat nak meneran2..so doktor suruh mak aku buat surgery ikat fallopian tube supaya telur nt x mudah disenyawakan..wahai doktor..sbb kao la aku x ada adik...tapi x pela,untung la mak aku masih sihat sampai sekarang..alhamdulillah



aku nak citer sikit pasal benda yg semua org wajib tau x kisah la lelaki atau perempuan kan..kalau yg lelaki nt akan jd suami so kalau isteri x tau kene la bg tau nt..ok aku terbaca dlm satu majalah baby...

darah perempuan ada 3 jenis sahaja iaitu:
  1. darah Haid-biasa pompuan hamil x kan dtg haid tapi dlm kes2 kecil tertentu..darah tu boleh berlaku dan dikesan melalui kepekatan warna,bau dan kelikatannya
  2. darah Istihadah(darah penyakit) - darah yg keluar selain dr haid dan nifas..so darah pendarahan ialah darah dr jenis ni..
  3. darah nifas - darah yg berlaku sebelum atau selepas bersalin..kalau sebelum..kita ada alami kontraksi dan berlaku pendarahan..then tu adalah darah nifas kalau selepas dah terang2 tu kan darah nifas
tempoh istihadah

tiada tempoh maksimum utk istihadah sbb itu darah penyakit..selagi ia berterusan maka selagi itu ia adlah darah istihadah..dlm sirah Rasulullah s.a.w..salah seorang isteri nabi iaitu Umm Habibah mengalami darah istihdah selama 7 tahun (Shahih al Bukhari no 316)
tapi kene la tau cara nak bezakan darah istihadah dgn haid,,kalau dah biasa keluar haid 8 hari dan suci 20 hari..so kalau darah keluar selain waktu tu maksudnya itu darah istihadah
Rasulullah berpesan kepadanya "tinggalkan lah solat selama mana masa haid kamu biasa alami. kemudian (sesuai temph itu) mandilah" (Shahih al Bukhari no 505)
tp skrg kalau ada yg mengalami scr berterusan kene la jumpa doktor


ok tu tips dari segi hukum..ni ada tips dari doktor dari segi sexual..ok plis la jgn pkir bukan2..sbb benda ni adalah knowledge yg semua kene tau..malu bia bertempat..anggap la korang adalah student medic pakar puan yg tgh study masa puasa nii...

Ketagih Kopi

bahaya x perempuan minum kopi?? ada kes kawan aku kan..adik beradik dia semua putih2 tp dia sorang la yg gelap sbb mak nya masa preggy dia dulu suka makan biji/serbuk kopi..ok bkn minum air kopi tau tapi makan..
tapi dr segi kesihatan..kajian mikroskopik tentang kesan kafein pada sperma ialah membuatkan sperma itu bergerak lebih aktif dan meningkatkan daya kesuburan..nabi pon suka minum kopi kan..
satu ketika dulu..air mani dicampur dgn kafein dimasukkan dalam rahim perempuan utk meningkat kan peluang preggy..sekarang ni dah x payah la nak pakai sbb teknologi tinggi lagi pon sbg pompuan zmn skrg,dah x sanggup la nak buat mcm tu kecuali la terdesak...hmmmm

Penyakit Kelamin

selalu penyakit kelamin yg biasa dgr adalah Sifilis..dan berlaku sbb salah seorang / dua2 pasangan tu suka bertukar2 pasangan..dan terjangkit dgn penyakit ni..bese yg kene yg langgan pelacur la kan...tapi kalau kita x penah boleh ke kita terkena penyakit kelamin??

jawapannya ialah YES!.
maybe bukan sifilis,walau kita x bertukar2 psgn pon boleh kene tauu..
benda ni blh terjadi apabila satu pasangan melakukan hubungan kelamin..si suami rasa nak terpancut awal tapi dia menahan,kemungkinan waktu tu sedikit air mani termasuk dlm pundi kencing dan maybe air mani tu ada sikit kuman..dah tentu kuman tu akan membiak dgn cepat dlm pundi kencing...

thus mengalami keradangan pada bahagian pundi kencing nye..akibatnya ada masalah penyakit kelamin..cpt2  kene la rawat dgn segera..
so kalau la nanti dah kawin dan suami atau isteri tu ada penyakit kelamin jgn la cepat2 tuduh pasangan tu ada membuat hubungan dgn org lain..lebih baik selidik dahulu dari bergaduh x tentu pasal dan bercerai...



sumber : majalah Pa& Ma julai 2011 

 ok sekian utk entry kali ini..huu byk aku tulis ni..sorry kalau ada error...xoxo


No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...