Followers

2011/08/16

give birth

assalamualaikum

banyak nak citer ni...baru2 ni aku terkejut rupa2nya ada jgk member kelas yg baca blog ni..aku ingat org luar je..i know u read this Amywiccae..haha...

lagi 2 minggu nak habis puasa..dan juga lagi sebulan nak masuk study..hmmmm hmmm hmmm..k dah
citer pasal lain lak...
kakak aku nye kandungan dah masuk 35 minggu,patut nya lagi 5 minggu kan tp doktor kate sbb baby dah turun ke bawah..maybe lg 2 minggu akan lahir..kalau mcm tu time raya la kan...haha best nye..x pon masa 31 ogos...jd la anak merdeka....byk keistimewaan jd anak merdeka ni..aku x tau sgt la..tp bertuah la kalau lahir date tu kan kan..

kakak aku sejak dah masuk 7 bulan lebih dia banyak habiskan masa dekat umah aku dr umah dia dkt selayang..sbb dia nak bersalin dkt sini,Hospital Putrajaya..kalau dekat Selayang takut hubby dia keje dan x ada org jaga dia..tp nasib baik hubby dia skrg tgh bertugas dekat KLIA...seminggu skl je blk Selayang...semua ni rezeki dr Allah..memudahkan bila nak dapat anak..lagi best masa raya..mesti ramai yg dtg nak tgk baby kan..

kat umah aku tlg jaga umi..(bkn mak aku tau,dia kakak aku)...mcm nak makan ke aku tlg la masakkan ,urut2 dia bila sengal..penah skl dia rasa sakit perut sgt2..time tu aku dah takut sbb dia mcm x tahan sgt,risau dekat dia dgn baby nye..nth makan apela..so kene la urut2 bahu dia bg angin keluar..tp dia asyik buang air besar..takut time tu terberanak je ..haha..agak susah jgk nak mengandung ni...kata umi masa mula2 dia x tahu yg dia preggy,dia asyik nak marah je,jadi sgt sensitif...hubby dia pon jd sedih kdg2 sbb buat apa2 sume x betul..rupanya sbb dlm badan ada hormon baru..sbb tu la mcm tuu...

umi nye perut masa 7 bulan lebih dah makin membesar,aku salu belek perut dia dan pegang..rasa pergerakan baby dlm tuu....sometimes can feel his movement(ok baby boy pas scan)... dan ternampak ada jendulan dekat perut umi..maybe kaki..haha..kecik je,kadang2 terasa kepala dia..besar cam gengaman tgn je...sgt aktif bila dia bangun..
umi pesan kat aku..sebelum kawen nanti,dlm 6 bln sebelum tu better siapkan gizi badan dgn zat2,vitamin dan khasiat2 supaya mudah pregnant,badan x lemah dan baby akan dpat lebih banyak khasiat la..mcm kene la prepare awal2 kan..sbb anak ni kan serap zat2 dlm badan..dan lagi umi ckp jgn minum teh dan air gas(apa2 jenis pon) ..doktor kata air teh ni cairkan darah so org preggy x blh minum teh..ustaz kate air gas pulak boleh buat kan anak kita jd nakal dan lembab..so elakkan la minum air bergas ye wahai pompuan...

makanan yg elok diambil adalah mcm vege,buah2an,ikan,kurma,kismis,madu dan sbg nya..utk madu better bancuh dgn air suam,tp kene kacau pakai sudu plastik,jgn pakai yg besi/steel sbb boleh hilangkan khasiat madu tuu...pastu ada jgk kene minum air kelapa..kata org tua2 elok bila baby lahir dalam keadaan bersih..
pastu kan kene juga makan makanan yg boleh tambah darah..mcm kerang ..hati aku x galakkan..kene la selalu jaga badan bila dah preggy..
kepada lelaki harap2 bersabar la bila isteri tgh preggy,sbb hati mereka mudah sensitif,dan juga terpaksa menahan sakit kene tendang,bila nak tido juga x selesa,kena selalu tukar posisi tido..dan kene jaga diri supaya x sakit masa preggy..sbb org pregant x boleh makan ubat sebarangan..even doktor bg ubat utk org preggy tp ubat hospital mana boleh percaya sgt..

baru2 ni aku ikut kakak aku pergi beli belah barang baby,sbb kan ni anak first dorang so byk la barang2 kene beli...bygkan..habis seribu lebih..tu pon utk 2nd trip tau..x masuk lg dgb barang2 yg umi beli scr on9..
so abg ipar aku kate(abg amir)..nanti nak preggy simpan la duit byk2..(sbb tu aku x nak bazirkan duit utk majlis kawen je) mcm2 la gak aku belajar masa beli brg baby..kira mcm practice jgk la..huhu..ada mcm2 jenama..anakku,pureen,doraemon pon ada..hahahaha..tp umi byk beli pureen..dan pasal botol susu kan..better beli yg Free BPA..utk keselamatan baby..sbb BPA ni menyebakan otak baby lembap dan boleh mengundang kecacatan..

brg2 lain mcm beg baby,basin mandi,lampin,diapers,wet tissue dll..barang umi pon kene beli..mahal gak la..cam tungku ibu pon dah rm60..yg baby rm3+..pastu bedak sejuk,baju mama,brg2 mama yg wajib beli mcm breast pad utk elak susu terlebih meleleh ke baju,preggy bra..yg mudah utk menyusukan anak..jamu2..minyak(macam2)..etc

pastu klinik akan bg buku preggy utk note sume info sal baby..umi homework nye tulis time baby gerak2 dlm perut..sbb sian dia x ada beg besar,aku bg la beg aku satu kat dia..lg pon aku dah x pakai..kelakar bila hubby dia yg pegang..haha..tp dah kawen kan ape kisah...huhu..

pastu kan masa dah masuk 6-9 tu kita kan mudah sakit kaki,bengkak2 sbb tanggung berat..aku nasihatkan beli kasut/selipar crocs..kalau pirates pon x pe..sbb ia bergetah tebal kan..so selesa..lagi nanti akan salu sakit2 belakang sbb tulang belakang mcm bengkok sikit..time ni memang susah la nak tido..posture tido pon kene betul..x boleh terlentang..kene mengereng..sbb takut baby x blh bernafas je nt..pastu kene salu berubah2..thats why nt x cukup tido..

lagi satu baju..better beli baju yg full maxi..x payah la pakai seluar..sbb kalau pakai maxi dress ni senang nt nak buang air...ow ye lupe nak bg tau..bila preggy,badan akan lebih cepat berpeluh..banyak pulak tuu..huhu..then the breast size also will be bigger than before..hahaha..so sebelum kawen ni x pyh la nak pi besar2kan ye..nt dah preggy terlebih lak..kan dah x normal..haha..

bersambung.....

No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...