Followers

2011/08/13

aku juga newbie


Assalamualaikum


Seperti entry sebelum ni..aku dah membuat keputusan utk slow kan bisnes.tapi utk memastikan bines tu berjalan masa aku nak naik semester nanti(study)..so aku dah plan utk mencari agen..di mana agen2 tu akan carikan customer dan order..then aku akan supply barang kat diorang je..so camni senang la sikit kan..huhu..
Baru2 ni aku join satu group bisnes yg kazen aku hadi join gak..

ramai betul yg kenal dia..dah femes dia dlm tu…alhamdulillah dlm group tu aku dpt jumpa sorang mentor yg baik dan sudi ajar aku selok belok dlm bisnes..dia ni dah lame dlm bisnes on9 dan memang buat full time..dia siap ada buat kelas lg..serius aku zero dlm bidang ni..mcm2 words bisnes ak x fhm bila dorang discuss..so I need to learn more..mentor ni amat baik,dia siap nak tlg aku upgrade kan page aku dkt fb,tp aku ckp yg aku nak buat sendiri..nak belajar dr dia kemudian try buat,sbb lbh mudah kalau aku faham scr detail..

Actually aku tgh rasa kurang sedap la bila ada newbies yg agak bersikap nak ambil jalan mudah..actually aku pon newbies jgk..kalau nak ambil jalan mudah pon agak2 la ye..cth ..dia ni dr Singapore..dan baru lagi dlm bisnes ni..dia mtk aku utk supply brg dr dia,aku dah bg 4x harga yg berbeza smpai hrga termurah yg aku x pnh bg dkt sape2..semata2 nak tlg dia sbg newbies..tp dia asyik nk mtk price yg x blh nak buat utk byr modal pon..pastu asyik merayu mtk tolong..

plis la..aku x penah pon buat mcm tu masa nak request harga dr supplier masa nak mula bangun..be professional la skt..bkn nak berlagak atau ape,jenuh aku melayan nye,nak jalan mudah sgt..dah terlebih consider..sian smapai siap amek untung rm2 /3 je..pastu dia kate..”ala apela sgt kan duit rm2/3 tuu dkt u yg dah lame dlm bisnes ni”…hmmmm…

Skl lagi aku nak bg tau..aku pon newbies..baru x smpai 3 bulan pon..aku pon x berjaya lagi..sbb cam kesian + bengang ..aku pon bg la nama supplier lain kat dia…pandai2la deal sndri..kalau dia blh dpt harga serendah aku kan..

tp lepas tuu x sampai sejam dia text aku..”err x jd la sis nk amek dgn supplier tu…mhl sgt…I ambil dgn u jela”..haa amek ko!!!...aku dah jd malas nak deal dgn dia so aku terus off9..

So jgn nak ngada2 sgt la..mcm study(maybe dia ni typical Course student)..kalau byk kerenah nak kene suap je..cane nak berjaya..maybe result blh gempak tp bila kua nt x kemana..cam dalam entry sblm ni..aku pnh ckp yg aku bkn nak untung sgt..untung adalah no 3 dlm factor penting utk newbies

1)ilmu
2)pengalaman
3)untung


Ok..kalau korang dah success sampai beratus ribu..or ribu jela  xpela kalau nk pikir untung je..ni baru nak mula asyik nak request lower price je..dulu mase aku first time la kan nak cr supplier..bila aku nak mtk diskaun dan org tu x bg dia cuma jawab dgn simple je iaitu

“X”
 
Huu..aku lak siap buat smiley dan ckp dkt dia..”sorry dear,its the lowest price I can give u”…maybe sbb terlalu baik sgt kan …sbb tu la dorang jd cmtuu..

Beringat la..


Usaha itu tangga kejayaan..dan Allah sentiasa bersama dgn mereka yg berusaha..insyaAllah..



Then tomorrow she send a msg in my fb n email..I guess its true sis wat u said in ur post.. My sincere apologies for offending u.”

Erkk..aku ni cair lak bila dia kate cmtuu..bulan yg baik ni maafkan jela..sbb dia terbaca status aku di fb..tapi aku rasa adalah sbb supplier yg dia contact tu x bg harga lbh murah…


P/s:pasni nak siapkan homework dan bg mentor tgk..then teruskan usaha…gambate!!!

No comments:

Post a Comment

komen dengan bijaksana..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...